MURITORUL OBIŞNUIT

Omul cu adevărat bun este doar cel care ar fi putut fi rău şi n-a fost. (Nicolae Iorga)

*****     B I N E    A T I    V E N I T !     *****         *****     B I N E    A T I    V E N I T !     *****         *****     B I N E    A T I    V E N I T !     *****         *****     B I N E    A T I    V E N I T !     *****         *****     B I N E    A T I    V E N I T !     *****         *****     B I N E    A T I    V E N I T !     *****         *****     B I N E    A T I    V E N I T !     *****         *****     B I N E    A T I    V E N I T !     *****         *****     B I N E    A T I    V E N I T !     *****         *****     B I N E    A T I    V E N I T !     *****         *****     B I N E    A T I    V E N I T !     *****         *****     B I N E    A T I    V E N I T !     *****         *****     B I N E    A T I    V E N I T !     *****

luni, octombrie 20, 2008

COPILUL ŞI COMPUTER-UL
Trăim într-o era a tehnologiei, fel şi fel de aparate ne uşurează munca, ne ajută să facem noi descoperiri, să comunicăm cu semenii nostri, să ne delectăm, să ne verificăm şi să ne păstrăm sănătatea. Dar, probabil că nici un alt instrument de lucru nu a intrat atât de rapid în viaţa noastră, aşa cum a făcut-o computer-ul. El ne este sprijin la locul de muncă, cu ajutorul lui aflăm tot ce este nou în lume, căpătăm informaţii din orice domeniu dorim, ascultăm muzică, ne relaxăm, corespondăm sau vorbim cu prietenii. Computer-ul a ajuns să reprezinte legătura noastră cu lumea.
Ca orice lucru, folosirea computer-ului are atât avantaje, cât şi dezavantaje. Dacă noi, adulţii, avem capacitatea de a discerne şi de a lua doar ce este bun, nu acelaşi lucru se poate spune şi despre copii.
Chiar de la vârste foarte mici, sub un an, copii urmăresc cu multă atenţie ecranul televizorului sau monitorul computer-ului, datorită imaginilor colorate care se succed. Îi atrag mişcarea, sunetul, culoarea, chiar dacă nu înţeleg nimic. Specialiştii spun că nu este bine să supunem copilul foarte mic la astfel de vizionări, deoarece este obositor şi dăunător ochilor. Odată cu trecerea timpului, copilul începe să înţeleagă din ce în ce mai mult ce se petrece în jurul lui. Dacă părinţii folosesc computer-ul şi copilul va dori să facă acest lucru. Aşa că începe să se joace cu tastatura, cu mouse-ul, să traseze linii, iar mai târziu să coloreze, să deschidă diferite programe. Vârsta la care poate să facă aceste lucruri depinde de la un copil la altul. Folosirea computer-ului nu este dăunătoare, dar trebuie făcută cu prudenţă, mai ales dacă ne referim la timpul pe care copilul îl petrece în faţa acestuia.
Folosit cu măsură, computer-ul ne este un bun prieten. Iată câteva din avantajele utilizării computer-ului de către copil:
învaţă să caute şi să utilizeze informaţia, folosind mai multe surse;
▪ îşi îmbogăţeşte cunoştintele cu informaţii din domenii variate;
▪ cele mai multe jocuri dezvoltă viteza de reacţie, gândirea logică, spiritul competitiv;
▪ poate învăţa prin joc (deci într-un mod plăcut şi accesibil) culorile, cifrele, literele, figurile şi formele geometrice etc.;
▪ învaţă să folosească un instrument pe care îl va folosi în anii următori, la viitoarea slujbă şi fără de care ar avea un handicap faţă de colegii de generaţie.
Folosirea computer-ului în mod neraţional are şi dezavantaje:
▪ poziţia în faţa computer-ului poate duce la deformări ale coloanei vertebrale;
▪ îşi neglijează temele;
▪ lipsa de mişcare duce la obezitate;
▪ poate intra în contact cu persoane necunoscute, periculoase;
▪ poate viziona materiale cu scene violente sau interzise minorilor;
▪ i se poate forma deprinderea de a lua totul "de-a gata" (referate, lucrări);
▪ nu mai este atras de lectură;
▪ tendinţa de a folosi în conversaţiile cu prietenii forme şi formulări care nu au nimic comun cu limba română; tendinţa de a accepta greşelile de scriere; "inventarea" unor noi reguli de scriere, care îl pot deruta în scrierea corectă;
▪ se pare că unii copii devin mai puţin sociabili;
▪ dependenţa de computer;
Pe de altă parte nu putem renunţa la utilizarea computer-ului pentru că este la fel de necesar ca scrisul şi cititul. Putem în schimb, să luăm unele măsuri, astfel încât să înlăturăm eventualele dezavantaje.
Prima şi cea mai importantă este aceea a respectării unui program, copilul să ştie clar cât timp are voie să folosească în fiecare zi computer-ul. Pentru şcolarul mic o ora este suficientă. Este bine să atenţionăm copilul cu propoziţii de genul "Mai ai 10 minute şi va trebui să închizi computerul." şi nu cu "Acum, imediat închizi computer-ul!". În cel de-al doilea caz, dacă copilul tocmai a descoperit ceva nou sau este aproape de a trece de la un nivel la altul al unui joc, cu siguranţă va opune rezistenţă. Părinţii trebuie să fie foarte fermi în respectarea programului.
Este bine să antrenăm copilul şi în alte activităţi la fel de interesante: să mergem în parc, la cumpărături, să citim sau să desenăm împreună, să jucăm alte jocuri, să-i oferim alternative, pentru ca acesta să înţeleagă că posibilităţile de petrecere a timpului liber sunt multiple.
Vom urmări în permanenţă ce face copilul pe calculator, mai ales dacă navighează pe internet.
Atunci când are teme de făcut şi foloseşte diferite materiale, referate, îi vom atrage atenţia că acestea nu au valoare dacă nu îşi aduce şi el contribuţia, că se poate inspira, culege informaţii, iar dacă se rezumă doar la copiere, este ca şi cum nu şi-ar fi făcut tema.
Îl vom sfătui să folosească corect limba română, chiar dacă se adresează unui prieten sau se grăbeşte.
Există multe materiale pentru copii, programe speciale, este bine să ne informăm înainte de a le cumpăra. Să parcurgem noul joc achizitionat pentru a vedea ce mesaj transmite copilului (unele jocuri instigă la violenţa), să vedem reclamele care îl însoţesc.
Părerile specialiştilor sunt diferite. Unii sunt împotriva utilizării computer-ului de către copiii de vârstă mică, susţinând ideea că aceştia trebuie mai întâi să intre în contact direct cu realitatea, să facă deosebirea între realitate şi imaginea realităţii. Cei mai mulţi consideră că, folosit în mod raţional, controlat, computerul reprezintă un instrument pe care copilul îl poate stăpâni, fiindu-i în acelaşi timp de un real folos în formarea sa.

Etichete:

1 comentarii:

Trimiteți un comentariu

Abonați-vă la Postare comentarii [Atom]

<< Pagina de pornire